Voetbal in de Bollenstreek | VIDB
  • Home
  • Nieuws
  • Informatie
  • Livescore
  • Standen
    • Tweede Divisie
    • Derde Divisie A
    • Derde Divisie B
    • Vierde Divisie A
    • Eerste Klasse A
    • Eerste Klasse B
    • Tweede Klasse C
    • Derde Klasse B
    • Derde Klasse E
    • Vierde Klasse A
    • Vijfde Klasse A
  • Archief
    • Podcast
      • VIDB Weekoverzicht
      • VIDB Café
    • Rubrieken
      • In de Taxi met Willem (Archief)
      • TRANSFEROVERZICHT SEIZOEN 2021-2022
      • Vergeten verleden
No Result
View All Result
Voetbal in de Bollenstreek | VIDB
  • Home
  • Nieuws
  • Informatie
  • Livescore
  • Standen
    • Tweede Divisie
    • Derde Divisie A
    • Derde Divisie B
    • Vierde Divisie A
    • Eerste Klasse A
    • Eerste Klasse B
    • Tweede Klasse C
    • Derde Klasse B
    • Derde Klasse E
    • Vierde Klasse A
    • Vijfde Klasse A
  • Archief
    • Podcast
      • VIDB Weekoverzicht
      • VIDB Café
    • Rubrieken
      • In de Taxi met Willem (Archief)
      • TRANSFEROVERZICHT SEIZOEN 2021-2022
      • Vergeten verleden
No Result
View All Result
Voetbal in de Bollenstreek | VIDB

Digitale loyaliteit: zo wordt de kloof tussen club en supporter kleiner

Share on FacebookShare on Twitter

Clubs kunnen niet zonder hun fans en trouwe fans kunnen niet zonder hun club. De laatste jaren is er veel veranderd op dit gebied, wat vooral te maken heeft met de online aanwezigheid van zowel clubs als fans. Waar supporters hun mening uiten op social media, in de community praten met andere leden en genieten van de voordelen die de club biedt en inzetten op de wedstrijden waar het buitenlands casino iDEAL accepteert, moeten clubs ervoor zorgen dat de digitale loyaliteit van de fans aanjagen om zich klaar te maken voor de moderne tijd. Maar hoe zit dit precies en waarom is het zo belangrijk?

Van stadionbezoek naar digitale interactie

Voorheen konden clubs eenvoudig zien hoe betrokken de fans waren, door te kijken naar het aantal mensen dat in de stadions aanwezig was. Door te werken met gemiddelden en tal van factoren hierbij mee te nemen, kon een club redelijk makkelijk zien of het aantal fans toe- of juist afnam. Tegenwoordig zijn er veel mensen die helemaal niet meer naar het stadion gaan en zich toch fan van een bepaalde club noemen, wat heel goed mogelijk is. Vooral de jongere generatie zit namelijk dagelijks op het internet en bekijkt daar wedstrijden en andere content, heeft daar interactie mee en kan zich daarom een supporter noemen van een bepaalde club, een team of een specifieke speler.

Die digitale interactie is niet alleen anders, het is ook aanzienlijk omvangrijker. Waar voorheen fans actief waren iets voor, tijdens en na de wedstrijd, stopt digitale interactie niet. Wedstrijden van weken, maanden of jaren geleden worden teruggekeken en nabesproken en er wordt vooruit gekeken naar de seizoenfinale, de volgende seizoenen en wellicht zelf spelers van andere clubs die hebben gehint dat zij misschien wel naar de club komen. Daarmee kan gesteld worden dat de digitale loyaliteit minder goed meetbaar is, maar tegelijkertijd veel belangrijker kan zijn voor de clubs.

Digitale loyaliteit en wat clubs hiermee doen

Digitale loyaliteit staat niet alleen voor de interactie die fans met hun favoriete club hebben online, maar is een langdurige en vaak hechte relatie, vaak terug te zien aan negatieve uitingen richting andere clubs en hun fans. Clubs kunnen hierop inspelen door interactie te bieden via de social media, loyaliteitsprogramma’s op te stellen (waarbinnen fans voordelen of prijzen kunnen verdienen) of exclusieve apps op te stellen. Een combinatie van de mogelijkheden werkt uiteraard het beste, vooral omdat fans de digitale omgeving op andere manieren gebruiken.

Waarom is het belangrijk dat clubs hierin investeren?

De tijd dat het vanzelfsprekend was dat de fans meereisden met de clubs naar uitwedstrijden en trouw bij de thuiswedstrijden in het thuisvak zaten, ligt lang achter ons. Niet alleen omdat we de wedstrijden tegenwoordig ook makkelijk thuis kunnen kijken via de televisie of online, maar ook omdat veel clubs de seizoenkaarten behoorlijk prijzig hebben moeten maken om de kosten te kunnen dekken en dit voor veel fans buiten het bereik is komen te liggen.

Juist daarom is die digitale aanwezigheid en loyaliteit belangrijk voor het voortbestaan van clubs. Elke voetbalclub zal je vertellen dat de fans de ruggengraat van de club zijn en dat er zonder de fans geen club meer is. De grotere clubs springen overigens al massaal in op de trend en zijn online aan het werk met de digitale loyaliteit. Hierbij gaat het niet alleen om teams als FC Barcelona, maar ook PSV en Ajax zijn druk online om fans (opnieuw) aan zich te binden.

Van fan naar ambassadeur?

Fans komen kijken naar de wedstrijden en zijn supporters van de club. Wat we tegenwoordig echter veel meer zien, is dat de fans zelf ook inspraak hebben op de club. Niet alleen maar door de spreekkoren vanaf de tribune, maar door online platformen waar clubs luisteren naar de meningen van supporters en zelfs werken met community’s waar fans hun stem mogen laten horen. Dat zorgt ervoor dat we een verschuiving zien van fans naar ambassadeurs, wat een belangrijke transitie is. Voor clubs betekent dit namelijk veel loyalere supporters die weten dat zij gewaardeerd worden en belangrijk zijn voor de club, en daarom de club in de meeste gevallen ook langer en intensiever trouw zullen blijven.

 

Geef een reactie Reactie annuleren

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste Nieuws

ter leede

Acht oefenduels voor Ter Leede in voorbereiding op nieuwe seizoen

24 juni 2025
quick boys

Nieuwe videoanalist voor Quick Boys

24 juni 2025
Foto: Jesse Lub

Rijnsburgse Boys pikt aanvaller uit Volendam-opleiding op

24 juni 2025
Voetbal in de Bollenstreek | VIDB

© 2025 VoetbalindeBollenstreek.nl

LINKPARTNERS:
Feyenoord Nieuws
VoetbalGelderland
VoetbalBrabant
VoetbalRotterdam
Jeugdvoetbal Uitslagen

  • Home
  • Nieuws
  • Informatie
  • Livescore
  • Standen
  • Archief

VOLG VIDB

No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
  • Informatie
  • Livescore
  • Standen
    • Tweede Divisie
    • Derde Divisie A
    • Derde Divisie B
    • Vierde Divisie A
    • Eerste Klasse A
    • Eerste Klasse B
    • Tweede Klasse C
    • Derde Klasse B
    • Derde Klasse E
    • Vierde Klasse A
    • Vijfde Klasse A
  • Archief
    • Podcast
      • VIDB Weekoverzicht
      • VIDB Café
    • Rubrieken
      • In de Taxi met Willem (Archief)
      • TRANSFEROVERZICHT SEIZOEN 2021-2022
      • Vergeten verleden

© 2025 VoetbalindeBollenstreek.nl