Op het voetbalveld van Teylingen leek het soms net alsof hij nog in zijn raceauto zat, zo hard ging hij soms. Op het veld zal Niels Langeveld voorlopig echter geen hoge snelheden meer bereiken. De rappe aanvaller van de tweedeklasser deed voetbal eigenlijk altijd al naast het racen en stapt sinds vorige week als professioneel coureur zijn Audi in.
Jarenlang werkte autocoureur de 30-jarige Langeveld toe naar een profcontract in de autosport. Al zijn harde werk heeft zich nu dus eindelijk uitbetaald. De 30-jarige Sassenheimer tekende een contract bij Audi Sport om komend seizoen in de grootste tourwagencompetitie ter wereld te racen: de FIA WTCR. ,,Het is echt een droom die uitkomt en het was een enorme verrassing.”
Gebruik je de app? Klik dan hier.
Kind
Met deze stap is Niels Langeveld na elf jaar autosport beland op het niveau waar hij als kind van droomde. Dat begon met het spelen van TOCA op de spelcomputer en kreeg echt vorm toen hij tien jaar geleden voor het eerst deelnam aan de Suzuki Swift Cup. Een jaar later won hij die cup ook en vervolgens liet het snelheidsmonster in elke klasse waarin hij uitkwam zien dat hij kan meestrijden voor de titel. In 2012 werd hij kampioen in de Renault Clio Cup Nederland en in 2015 in de Renault Clio Cup van de Benelux. Dat hij ook op Europees niveau tot de top behoort liet Langeveld in 2016 zien in de SEAT Leon Eurocup, waar hij in het sterke veld meteen het eerste jaar de titel veroverde.
Safety first: Langeveld als kleine coureur achter zijn spelcomputer.
Ondanks al deze mooie successen was hij er allerminst zeker van dat hij een plekje in het team van zijn dromen zou krijgen. ,,Dat komt omdat racen eigenlijk best een aparte sport is. Het gaat er niet alleen om hoe je presteert op de baan, maar ook hoe je naast de baan gedraagt. Je moet ook als persoon bij het merk en het hele imago daarvan passen. Dat is bijna even belangrijk. Ik reed de afgelopen tijd bijvoorbeeld best vaak naar Duitsland om daar m’n gezicht te laten zien, zonder dat ik moest racen of testen. Ik denk dat dat echt helpt”, aldus Langeveld.
De afgelopen twee jaar deed de Sassenheimse coureur er dus echt alles aan om zich bij het Duitse automerk in de kijker te racen. Zo zorgde hij voor voldoende sponsoring om zijn ‘eigen stoel’ bij Audi te kopen en te rijden in de ADAC TCR Germany, de Duitse tourwagencompetitie. ,,Dat kost zo’n anderhalve ton per jaar. Daarvoor heb ik natuurlijk sponsors bij elkaar gezocht. Er moet dus nogal geïnvesteerd worden voordat je geld gaat verdienen. En de kans dat ik geld ging verdienen, was echt 1 op 100”, verklaart Langeveld.
‘Statistieken Langeveld: 136 races, winstpercentages 25,2%, 74 keer podium, 40 keer poleposition’
Met de druk van die investeringen wist hij uitstekend om te gaan. In het Duitse tourwagen kampioenschap reed Langeveld voor het eerst in een competitie waar meerdere merken aan meedoen. Hij stapte zelf in de Audi RS3 en was de eerste ooit die in een Audi een TCR-kampioenschap won. In het afgelopen raceseizoen stond Langeveld van de veertien races zeven keer op het podium, tweemaal op de bovenste tree en finishte hij altijd. Dat was alleen net niet genoeg voor de eindoverwinning.
,,Maar die prestaties hebben zeker meegeholpen om deze droom nu te verwezenlijken. Ik heb gelukkig op allebei de vlakken genoeg naam gemaakt om nu bij Audi te mogen tekenen, echt geweldig”, vertelt Langeveld.
,,En ja, daar hoort ook een topsalaris bij.”
Het leven van de Teylinger verandert vanaf nu dus drastisch. Het kampioenschap waar hij vanaf komend seizoen in rijdt, brengt hem over de hele wereld. Begin april begint de competitie in het Marokkaanse Marrakech. ,,Met voetbal ben ik nu dus helemaal gestopt, dat kan gewoon niet meer. Alles gaat anders worden. De komende twee maanden ben ik aan het testen. Daarna vlieg ik de wereld over om te racen; van Hongarije tot Japan. Ik ga er nu echt fulltime mee bezig zijn. En ja, daar hoort ook een topsportsalaris bij”, zegt Langeveld lachend.
TV-serie
Zijn weg naar dit succes is vanaf afgelopen zondag ook te volgen op RTL 7, dat hem vorig seizoen van dichtbij heeft gevolgd. ,,In dat programma laat ik zien wat er allemaal bij een carrière in de autosport komt kijken. Het is unieke blik achter de schermen. Ook worden er veel races van het komende seizoen uitgezonden op Eurosport. Dus mocht je het een keer live willen zien, dan moet je dat in de gaten houden. In het weekend van 17 mei rijden we in Zandvoort, dan kan je van dichtbij zien hoe gaaf dit is. Ik kan het eigenlijk zelf nog steeds niet bevatten.”
Foto: Niels Langeveld Racing
Lees ook: ‘Valk de dupe van beleid FC Lisse: ,,Ik begrijp de uitleg van de club”