Kort na het ontbinden van zijn contract bij FC Lisse (vanwege het bijtincident tegen HHC) heeft Martin van Eeuwijk een nieuwe club gevonden. En niet de minste: Quick Boys, de club van uitersten. Wat dat betreft lijkt de meest verse Zuid-Katwijkse vangst eigenlijk als twee druppels water op zijn nieuwe onderkomen. Beide kunnen soms oogstrelend voetbal combineren, met de meest onbegrijpelijke acties en randzaken. Juist bij Quick Boys wil Van Eeuwijk veranderen.
Met het zetten van zijn handtekening onder een contract op Nieuw Zuid, is het duidelijk dat de balvirtuoos uit Lisse een hectische periode achter zich wil laten. Wie hem kort na het beklinken van de transfer spreekt, begrijpt eigenlijk niet hoe het zover heeft kunnen komen. De rust in zijn spreken, zijn redelijkheid en zijn enthousiasme hebben niets weg van een speler, die door verschillende gebeurtenissen het stempel ‘moeilijke jongen’ gekregen heeft.
,,Ik snap wel dat sommige mensen hun bedenkingen hebben en kritisch zullen zijn. De grootste uitdaging is voor mij dat er niet meer zulke domme incidenten plaatsvinden. Ook al word je soms gezocht, het mag niet meer gebeuren. Voetballend maak ik me geen zorgen, want ik heb er gewoon vertrouwen in dat dat goed komt.”
,,Ik zit niet op Facebook of zoiets op social media. Dat scheelt wel een beetje, ja.”
Zijn focus volledig op zijn voetballende taken binnen de lijnen houden: het is in het verleden lastig voor hem gebleken. Toch heeft Van Eeuwijk er vertrouwen in dat het deze keer gaat lukken. ,,Ik heb er wel veel over nagedacht de laatste tijd. Mijn kop erbij houden en nadenken. Dat is heel simpel gezegd wat er moet gebeuren.”
Wat wel voor meer rust kan zorgen, is dat Van Eeuwijk eigenlijk weinig meekrijgt van de mening van ‘jan en alleman’. ,,Ik zit niet op Facebook of zoiets op social media. Dat scheelt wel een beetje, ja. Niet dat ik zit met negatieve reacties; ik begrijp ze wel, maar ik zal het toch op het veld moeten doen.”
Rancuneus
Zijn overstap naar ‘Zuid’ beschouwt hij daarom niet als een sneer naar zijn oude club en eeuwige rivaal Katwijk, waar hij landskampioen werd. ,,Ik heb daar hele mooie dingen meegemaakt, maar ik ben er nu ook al even weg. Voor Katwijkse supporters kan het nog gevoelig zijn, maar voor mij speelt dat niet meer. Quick Boys is al wel vaker op mijn pad voorbij gekomen, alleen toen was het nog niet het moment, nu wel.”
Hoe meer een club te weeg kan brengen, hoe meer mensen er langs de lijn staan, des te gemotiveerder de oud-speler van onder meer Rijnsburgse boys is. ,,Daar put ik absoluut extra motivatie uit. Niet om mensen dan straks de mond te kunnen snoeren, want ik denk dat ik wat dat betreft niet rancuneus ben. Ik speel om mensen een mooie middag te bezorgen.”
,,Gelukkig zijn er ook mensen blij met mijn komst.”
Die laatste zin beschrijft eigenlijk precies waarom er ook heel veel Katwijkers zijn die door het wangedrag van de technische dribbelaar heen kunnen kijken: Quick Boys snakt naar spektakel en prestatie op het veld. Dezelfde mensen die toen hij bij Lisse of Rijnsburg speelde hun handen soms voor de ogen deden, doen nu hun vingers een beetje uit elkaar. ,,Gelukkig zijn er ook mensen blij met mijn komst”, reageert Van Eeuwijk met een knipoog, om vervolgens vol bravoure af te sluiten.
,,Het mag duidelijk zijn waarvoor ik naar Quick Boys kom: de club weer naar het hoogste niveau brengen. Uiteindelijk moet de Katwijkse derby weer terugkeren. Die heb ik nog nooit gespeeld. Maar goed, dan dwalen we eigenlijk al te veel af.” Het zijn uitspraken die hij gezien zijn voetballende kwaliteiten makkelijk kan hebben. Nu is het afwachten of Van Eeuwijk in het nieuwe seizoen het totaalplaatje van een winnaar kan uitstralen. Begon het morgen maar..
Foto: Hubert Habers
Lees ook: ‘Vermeulen dit seizoen niet meer in actie voor FC Lisse’






