Met nog zes weken voor de boeg voor het FOX Sports & Eredivisie VoetbalFestival 2019 van start gaat, zit de agenda van Judith Röling van Jaarbeurs Utrecht barstensvol. De laatste knopen worden doorgehakt en activiteiten worden aan het programma toegevoegd. ,,De puzzelstukjes vallen op z’n plaats”, voegt ze daar nog aan toe. Op naar editie twee van het festival waar voetbal op nummer één staat.

Het voetbalevenement op 6 juli 2019 is een samenwerking tussen Eredivisie, FOX Sports en Jaarbeurs Utrecht. De eerste editie trok zo’n 4.000 bezoekers naar Utrecht. Kinderen tussen de zes en zestien jaar met bezweette ‘koppies’, vaders en moeders met lachende gezichten.

,,Dit jaar hopen we eigenlijk op het dubbele aantal bezoekers. Als de kinderen net zo blij reageren als vorig jaar, een jongetje noemde het ‘de mooiste dag van z’n leven’, dan zijn wij dik tevreden”, werpt Röling alvast een blik vooruit. Feedback van kinderen en ouders is daarin essentieel. Als negentig procent van de kinderen terugkomt, doet mond-tot-mondreclame de rest.

,,Eigenlijk zijn de ouders daar ook heel belangrijk in. Zij hebben de portemonnee en bepalen waar de kinderen uiteindelijk heen gaan. We hebben ook een panel gehad met daarin bezoekers van vorig jaar. Het klinkt heel cliché, maar als de kinderen het naar hun zin hebben gehad, dan zijn de ouders ook blij.”

,,De Jaarbeurs zet het hele evenement op, Eredivisie bindt de clubs aan het evenement, en FOX Sports is heel belangrijk voor de campagne en uitstraling. Het is een drie-eenheid.”

Ook social media en de campagne van FOX Sports werken stimulerend voor het festival. Zo zette presentatrice Helene Hendriks onlangs een promofilmpje op het Instagram-kanaal van de betaalzender. ,,Als bekende gezichten zich aan het evenement verbinden, dan helpt dat “, is Röling eerlijk. ,,Vorig jaar waren Frank en Ronald de Boer er ook. Dat vinden niet alleen de kinderen leuk, maar ook de ouders.”

Naar aanleiding van de eerste goed verlopen editie is het contract tussen de drie partijen; FOX Sports, Eredivisie en Jaarbeurs Utrecht met drie jaar verlengd. ,,Alle partijen zien de potentie van het evenement. De Jaarbeurs zet het hele evenement op, Eredivisie bindt de clubs aan het evenement, en FOX Sports is heel belangrijk voor de campagne en uitstraling. Het is een drie-eenheid.”

NK Mascotte
Omdat Jaarbeurs Utrecht over een grote en overdekte ruimte beschikt kan het evenement ruim opgezet worden – liefst vijf voetbalvelden groot – en is er plaats voor ’tientallen skillgames’, clinics, wedstrijdveldjes, beachsoccer, e-Sports en een groot podium om spelers en speelsters te onthalen.

,,Het klinkt misschien gek om het in de zomer in een hal te organiseren, maar dat het overdekt is, is alleen maar prettig. Het weer in Nederland is, zoals je misschien zelf wel weet, vrij onvoorspelbaar. Regent het? Dan ben je blij dat je binnen staat. Is het veel te heet? Dan is overdekt eigenlijk ook heel lekker. En omdat we ook een deel van de activiteiten buiten hebben staan, waaronder twee  beachsoccervelden met een zomers terras, krijg je toch ook dat buitengevoel.”

,,Overigens worden hier ook Eredivisiewedstrijden op gespeeld, waar de kinderen naar kunnen kijken. En wat ik ook mooi vind: we hebben het NK Mascotte. De mascottes van de voetbalclubs moeten opdrachten uitvoeren en tijdens de finale, op het podium, worden de kinderen daar ook nog eens bij betrokken.”

,,Het streven is dat het in de toekomst uitgebreid wordt naar meerdere dagen.”

Met de huidige Nederlandse successen in het voetbal lijkt het FOX Sports en Eredivisie Voetbalfestival 2019 alleen maar mee te kunnen liften op de goede flow die er rond het voetbal hangt. Zo staat het Nederlands Elftal in de halve finale van de Nations League, haalde Ajax onlangs de halve finale van de Champions League en is het vrouwenvoetbal dankzij de Oranje Leeuwinnen ook op de kaart gezet.

FC Twente
,,Dat zou je misschien denken, maar vergeet niet dat jaarlijks al miljoenen mensen aan voetbal doen. Inmiddels zijn er ook 200.000 meisjes die aan een club verbonden zijn. Dus ik vertrouw er wel op dat de jonge voetballers hun weg weten te vinden naar het festival. We spelen wel in op de successen. Zo hebben we een  WK-zone die in het teken staat van de Oranje Leeuwinnen. Twee speelsters van FC Twente komen langs, die landskampioen zijn geworden: Sisca Folkertsma en Ashleigh Weerden. Folkertsma heeft het EK gewonnen, maar is nu geblesseerd en Weerden heeft in februari haar debuut gemaakt voor Oranje.”

Nu het eind mei is, komt de tweede editie in ieder geval met rasse schreden dichterbij. ,,En daar kijk ik echt naar uit. We zitten nog in de beginjaren en doen alles nog op één dag. Daar zijn we maanden van tevoren al mee bezig. Het streven is dat het in de toekomst uitgebreid wordt naar meerdere dagen.”

Foto: Voetbalfestival

Lees ook: ‘Hoe is het met: Emiel Wajer’

POPULAIRE BERICHTEN