Het is najaar 2015. Tom Schieveen wil de New York marathon lopen, waarbij hij aan z’n prestatie een goed doel verbindt: Kika. Hij maakt een rondje bij vrienden en familie, die gul geven, maar gul is niet genoeg. Broer Henk kent de plannen en bespreekt die tijdens een barbecue in eigen achtertuin met wat vrienden. Eén van die vrienden is Berry Sneijder, pa van. Om meer geld bij elkaar te sparen komen de twee heren met een idee: laten we een shirt veilen van zoon Wesley. De opbrengst gaat in de pot voor het goede doel.
Het blijkt een schot in de roos. Henk Schieveen opent een Facebookpagina voor de liefhebbers van de gedragen shirts. Allemaal om een lekker bedrag bij elkaar te krijgen voor broertje Tom. Hij krijgt er samen zijn vriendin Danitsja lol in. Zoveel lol dat het eindbedrag voor KIKA op 40.000 euro uitkomt.
Daarmee is de koek nog niet op. Nadat broertje Tom op succesvolle wijze de marathon heeft afgerond, is het zaadje al wel gepland in het achterhoofd van het koppel Henk Schieveen en Danitsja Eissens. Waarom koppelen we het voetbal en de gewilde shirts niet aan een goed doel? Het is de geboorte van: Football Makes It Happen.
,,We willen verlichting brengen voor de zieke kinderen, maar ook hun ouders.”
Het zieke jongetje Milan komt op hun pad. Het gehandicapte jongetje blijkt de start van een tot op heden goed lopende stichting. ,,Milan heeft en chromosoomafwijking en had dolfijntherapie nodig”, legt Eissens uit. ,,Die therapie was aan de andere kant van de wereld. Maar Milan heeft een alleenstaande moeder. We zijn dus een actie begonnen met gedragen shirts. Milan kon van de winst naar het buitenland. Wij kregen van z’n moeder foto’s teruggestuurd en zagen dat de opbrengst en het geld dus goed werd besteed. Die terugkoppeling is voor ons essentieel. Wij delen de foto’s op onze website. Zo kan iedereen zien waar het geld heen gaat.”
Met eigen ogen
Via via kwam vv Katwijk ook in contact met Football Makes It Happen, waarna het bestuur van Football Makes It Happen in gesprek ging met de voorzitter van de tweededivisionist. De club zag de kracht die het voetbal betekende voor de stichting en wilde wat doen. ,,Als je naar een wedstrijd van Katwijk gaat, dan zal je ons af en toe langs zien komen op de LED-boarding van de club. Ik ben daar thuis tegen Koninklijke HFC naartoe gegaan. Ik wilde het wel eens met eigen ogen zien.”
Door de aandacht bij onder andere vv Katwijk is de stichting zo groot geworden, dat Eissens is gestopt met haar werk en nu voor 28 uur in dienst is bij de stichting. Alleen op die manier kan Football Makes It Happen aan alle aanvragen voldoen.
,,Daardoor kan ik nu langs bedrijven gaan, kan ik voldoen aan de aanvragen op onze webshop. Zo kan je bijvoorbeeld een aanvoerdersband kopen met onze bedrukking. Ook op die manier vallen we weer op.”
,,Als je de terugkoppeling krijgt, dat de gezinnen echt wat aan onze hulp hebben, dan is dat oprecht heel fijn.”
Een van de meest recente successen voor de stichting is de samenwerking met Creators FC. Het voetbalteam van bekende Youtube-sterren speelt bijna maandelijks een wedstrijd voor het goede doel. ,,Daar komen veel jonge fans op af. Een wedstrijdje bezoeken kost drie of vier euro. De opbrengst van de wedstrijd gaat naar ons toe. Daarnaast laten we ze spelen met ons logo op hun shirt. Die youtubers maken filmpjes, waardoor ons logo weer zichtbaar is voor de kijkers.”
Oogoperatie
,,Daardoor kunnen we zo veel mogelijk zieke kinderen helpen. En dat is waar het om draait. Alleen op die manier kunnen we een oogoperatie in Amerika voor de zieke Miguel regelen. Maar ook een poppenhuis voor een meisje dat een hersentumor heeft gehad. Door met die poppetjes te spelen komen essentiële vaardigheden terug. We willen verlichting brengen voor de zieke kinderen, maar ook hun ouders. En als je de terugkoppeling krijgt, dat de gezinnen echt wat aan onze hulp hebben, dan is dat oprecht heel fijn.”
Foto’s: Football Makes It Happen
Bekijk ook: ‘Één-tweetje: ,,Misschien komen er nu wat ‘whatsappjes’ uit Katwijk”‘