Tussen de zinnen door is de boodschap van Dave Vegt luid en duidelijk. Gezonder eten is een mindset. En hij, als eigenaar van Horesca Horecavo, wil en kan daar aan bijdragen, valt uit zijn teksten te begrijpen. Als horeca groothandelaar stond hij vooraan in de rij om bij te dragen aan de VIDB Voetbaldagen op 7 en 8 mei bij FC Rijnvogels. ,,Je moet kinderen kennis laten maken met een gezonder alternatief.”

Om zichzelf de Wilfred Genee te noemen van de Bollenstreek, zal Vegt niet zo snel doen. Misschien wel uit bescheidenheid. Maar de parallel is vrij snel gelegd. De presentator van Voetbal Inside laat geen kans onbenut om ‘de gezonde kantine’ aan te prijzen. Vegt doet dat op zijn manier ook in de Bollenstreek.

Als horeca groothandel werkt hij samen met veel regionale voetbalclubs en probeert hij samen met de verenigingen gezonde alternatieven van de patatjes en kroketjes aan te bieden. V.V. Noordwijk en Quick Boys lopen daarin voorop. Hoe meer die clubs gezonde alternatieven de kans bieden, hoe hoger (van brons tot goud) de certificatie welke gedaan wordt door TEAM FIT.

,,Daar kunnen ouders het goede voorbeeld in geven. Daar geloof ik ook wel in.”

,,We worden ons steeds bewuster wat we eten”, legt Vegt uit. ,,Toch is nog één op de zeven kinderen te zwaar. Via de JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht)-aanpak proberen inmiddels al 136 gemeenten op een leuke manier invulling te geven om jongeren gezond te houden.”

,,Het is niet zo dat je niks meer mag eten, alleen moet er voor kinderen wel een gezonde omgeving worden gecreëerd. Ook in sportkantines wat een ontmoeting plek is voor, tijdens en na de wedstrijd. Wij bieden vanuit onze groothandel in samenwerking met JOGG een kantinescan aan om met elkaar te kijken of de sportkantines aan het kenmerk gezond voldoen. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan het aanbieden van gratis water.

Ouders
Clubs kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om in plaats van snoep of snacks juist de appels, bananen of andere gezonde producten, op ooghoogte te stallen. Door gezonde producten op een prominente plek te stallen, wordt daar sneller de aandacht naartoe getrokken. ,,En daar kunnen ouders het goede voorbeeld in geven. Daar geloof ik ook wel in.”

,,Het zou mooi zijn als ze dan tegen hun vriendjes of vriendinnetjes zeggen: ‘hé, je moet die eens proberen’.”

Juist die strategie, het aanbieden van gezondere alternatieven, wil Vegt ook inzetten tijdens de VIDB Voetbaldagen. Tijdens het evenement krijgen de kinderen een lunchpakket voorgeschoteld met daarin dus voornamelijk verantwoord voedsel. ,,Daarin kunnen we ook best wel een keer snoep uitdelen, maar dan zonder kleurstoffen. Of chips, gemaakt van groentes.”

Proeven
En daarna moet de mond-op-mondreclame de rest van het werk doen. ,,Het is een mooi moment om de kinderen kennis te laten maken met gezondere alternatieven. Ze proeven het tijdens de voetbaldagen en zien het dan later in de kantine liggen. Het zou mooi zijn als ze dan tegen hun vriendjes of vriendinnetjes zeggen: ‘hé, je moet die eens proberen’. Zo bouwen we met elkaar aan een gezondere toekomst!”

Foto: Free Images NL

Lees ook: ‘Horesca Horecavo wil de ‘gezonde kantine’ op de kaart zetten’



POPULAIRE BERICHTEN