Afgelopen week is Spek je Club gelanceerd, een nieuw initiatief waarmee clubs kunnen profiteren van de online aankopen van hun leden en fans. Inmiddels kun je op deze manier VV Noordwijk helpen aan een nieuw flatscreen, VV Katwijk steunen bij het 75-jarig jubileum of de Edwin van der Sar Foundation helpen om mensen met een hersenbeschadiging een beter leven te geven. VIDB sprak met bedenker Lennart Ruigrok, die zijn inspiratie haalde uit een feest dat georganiseerd werd bij VV Noordwijk.
,,Vorig jaar heb ik van redelijk dichtbij meegemaakt dat er bij VV Noordwijk een Bierfest werd georganiseerd. Het feest was een succes, leverde veel goodwill op. Toch zette het mij aan het denken. Ik constateerde dat men bereid is uit clubliefde veel tijd in de club te steken. Ruigrok, die in het verleden voor grote e-commerce partijen zoals T-Mobile werkte, koppelde deze ervaring aan zijn werkzaamheden in de online branche: ,,Steeds meer mensen doen hun aankopen tegenwoordig via internet. Je koopt er je kleding, sluit je verzekering af, stapt over van telecom provider en bestelt er je eten. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Spek je Club speelt hier op in en maakt mensen bewust van een markt waar zij nog geen weet van hebben. Een voorbeeld:
- Stel jij zit op website X en ziet een banner die je interessant vindt
- Je klikt op die banner, belandt in webwinkel Y en doet hier een aankoop
- Vervolgens kan webwinkel Y zien dat website X jou naar hen heeft toegeleid
- Webwinkel Y geeft daarom een vergoeding aan website X voor het aanleveren van een nieuwe klant
Zonder dat jij het dus weet, genereer je geld voor verschillende websites. Op deze manier wordt er op jaarbasis zo’n 150 miljoen euro aan vergoedingen betaald. Wat wij met Spek je Club doen, is website X vervangen door een clubpagina. Op deze pagina staan links naar nagenoeg alle webwinkels op het internet. Wanneer je vervolgens via deze links een aankoop doet, geldt hetzelfde principe als hierboven geschetst. De club levert nu de klant aan en ontvangt dus een vergoeding van de webwinkel waarin de aankoop is gedaan. Het lid betaalt gewoon de normale prijs en doet de aankoop die hij toch al van plan was te doen. Het enige verschil is dat nu de vergoeding naar een partij gaat waar hij of zij iets mee heeft. Namelijk zijn of haar club.”
,,Op deze manier kun je als club op een eenvoudige manier je leden vragen een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de club. Om dit te laten beklijven, adviseren we de clubs een geschikt doel te kiezen waarbij iedereen een belang heeft. Bijvoorbeeld het 75-jarig jubileum van VV Katwijk of het flatscreen in de kantine van VV Noordwijk. Op deze manier wordt het ook voor het lid zelf interessant. Het gaat er namelijk om dat het in de hoofden van de mensen terecht komt.”
Dan de hamvraag: wat kost het? ,,Wij bouwen de pagina gratis voor de clubs. Wanneer ze geld verdienen dragen zij 15 % af aan Spek je Club, 85 % gaat naar de club zelf. Daar zijn we heel transparant in. Aan het einde van de maand wordt het geld netjes op de rekening van de club gestort samen met een overzicht van de gemaakte transacties. Het is dus echt ‘baat het niet, het schaadt ook niet’.”
Ruigrok heeft tot slot nog een belangrijke aanvulling. ,,Het is ook mogelijk bepaalde partijen die op de pagina staan uit te sluiten. Soms kunnen deze bijten met bestaande sponsorovereenkomsten. Daar tegenover staat dat de club ook zelf webwinkels kan aandragen. Deze kunnen we gemakkelijk toevoegen.”
Interesse in Spek je Club? Neem dan eens contact op via [email protected]
Zo werkt het:
[youtube id=”3U8hhKSR_0k” width=”620″ height=”360″]