Avant Garde Cup 2.0: Een uitgebreide uitleg van de nieuwe spelregels tijdens ons voetbalexperiment Redactie VIDB 2 november 2017 Het aftellen is begonnen. Aanstaande dinsdagavond is het zover: ons voetbalexperiment. Bij Avant Garde Cup 2.0 spelen FC Lisse en Quick Boys met drie experimentele spelregels. De hoop en verwachting is dat de regels het voetbal eerlijker, sneller en aantrekkelijker maken. Maar wat zijn de regels precies? En wat kunnen de mogelijke gevolgen zijn? Dit zijn de drie spelregels die De Correspondent, Voetblah en VIDB tijdens de Avant Garde Cup willen testen. Regel 1: De alternatieve strafschopregel Centraal idee: “Alleen als een duidelijke scoringskans wordt ontnomen, volgt een strafschop.” Hoofdregel: Een strafschop wordt alleen nog toegekend indien een duidelijke scoringskans wordt ontnomen. Deze overtreding kan overal op het veld plaatsvinden – binnen of buiten het strafschopgebied. Subregels: ‘Gewone overtredingen’ die binnen het strafschopgebied geen duidelijke scoringskans ontnemen, worden bestraft met een directe vrije trap. Een gegeven penalty gaat altijd gepaard met een rode kaart (zoals ook nu in het geval van het ontnemen van een duidelijke scoringskans). Een ‘doodschop’ in het strafschopgebied leidt tot een rode kaart, maar niet tot een penalty als er geen sprake is van een duidelijke scoringskans. Wat lost het op / wat zijn de (mogelijke) gevolgen? Het voetbalspel wordt rechtvaardiger: meer overtredingen krijgen een passende straf. Wedstrijden worden niet langer beslist door strafschoppen om onbenullige overtredingen op ongevaarlijke plekken. Aanvallers gaan minder gretig naar de grond om een penalty te versieren; het aantal schwalbes neemt af. Verdedigers maken zich minder vaak schuldig aan shirtje trekken en vasthouden in de doelmond, omdat zij vrezen voor een vrije trap op een gevaarlijke plek. Verdedigers worden minder voorzichtig in de hoeken van het strafschopgebied, omdat ze niet direct een strafschop riskeren. Het met de armen achter de rug verdedigen van een voorzet, verdwijnt – er is geen angst meer voor een strafschop. Het aantal penalty’s dat wordt gegeven, neemt flink af. Martin van Eeuwijk krijgt vorig jaar tegen VVOG een penalty net binnen het strafschopgebied. Dinsdag ook? Regel 2: De self-pass Centraal idee: “Een vrije trap mag je ook op jezelf nemen.” Hoofdregel: Bij een vrije trap krijgt een speler de mogelijkheid om de hand op de bal te leggen en te beginnen aan een dribbel in plaats van de bal te moeten passen naar een medespeler. Subregels: Spelers hoeven niet te wachten op een fluitje van de scheidsrechter, voordat zij de self-pass nemen. Tegenstanders moeten zo snel mogelijk 9,15 meter afstand nemen en mogen spelers niet beletten om te beginnen met dribbelen. Spelers hoeven niet te wachten totdat de tegenstander op 9,15 meter afstand staat. Als de scheidsrechter vindt dat tegenstanders geen voldoende afstand nemen of ruimte geven, volgt een gele kaart. Wat lost het op / wat zijn de (mogelijke) gevolgen? Het voetbalspel wordt sneller: er is minder oponthoud rondom spelhervattingen. De zuivere speeltijd neemt toe. Het gezeur tegen de scheidsrechter neemt af, omdat het spel kan worden voortgezet tijdens het klagen. Regel 3: Intrap/Indribbel Centraal idee: ”Een ingooi/hoekschop/doeltrap wordt vervangen door een intrap of indribbel.” Hoofdregel: Bij een spelhervatting aan de zijlijn wordt de ingooi vervangen door een kick-in of dribble-in. En ook bij hoekschoppen, uittrappen, en doeltrappen mag een speler indribbelen in plaats van trappen. Subregels: Tegenstanders houden 9,15 meter afstand. De mogelijkheid tot indribbelen is er ook bij corners, doeltrappen, en aftrappen. De buitenspelregel geldt (anders bij de inworp). De intrap/indribbel dient binnen 5 seconden te worden genomen. Indien het snel nemen door overmacht niet kan, is het ter beoordeling van de scheidsrechter of dit is toegestaan. Sanctie op te traag nemen van intrap is dat de tegenstander mag intrappen/-dribbelen. Wat lost het op/wat zijn de (mogelijke) gevolgen? Het voetbalspel wordt aantrekkelijker: er is minder rommeligheid rondom spelhervattingen aan de zijlijn. De kick-in/intrap is een daadwerkelijk voordeel, in tegenstelling tot de inworp, die vrijwel altijd tot balverlies leidt. Het aantal spelhervattingen aan de zijlijn per wedstrijd neemt af. De zuivere speeltijd neemt toe. Voorbehoud Wij hebben als organisatie nadrukkelijk niet de wijsheid in pacht. Wij hebben weloverwogen keuzes gemaakt in de keuze en uitwerking van de spelregels, maar nodigen iedereen uit om mee te denken over de verdere vormgeving van de regels. De wedstrijd zelf zal de eerste aanwijzingen geven over de effectiviteit en mogelijke aanpassingen van de regels. Tekst: Michiel de Hoog. Foto: Hubert Habers. GERELATEERDE BERICHTEN Future Rules Football League: de resultaten Future Rules Football League: dit is het schema Avant Garde Cup 2.0 krijgt vervolg Gefeliciteerd ‘lentekind’, jij hebt ee ... POPULAIRE BERICHTEN