Terwijl voetbalclubs stoeien met de tweede coronagolf en de gedeeltelijke lockdown, lijkt SJC zich als een kameleon aan te passen aan de huidige situatie. Vanaf de Lageweg klinken vrolijke geluiden van jeugdspelers en worden dito foto’s over social media geslingerd. De door SJC in het leven geroepen ‘Monskey League’ is een begrip aan het worden in Noordwijk en omstreken. ,,De kinderen praten erover op de basisschool en middelbare school”, concludeert initiator Raymond Salman vol trots.
Het idee klinkt vrij simpel; alle competities liggen plat om daarmee de reisbewegingen tot een minimum te beperken en het coronavirus in te dammen, dus is de enige optie een interne competitie op poten te zetten voor kinderen. Blijft alleen de uitvoering nog over. En juist daarin lijkt de Noordwijkse club een voorbeeld voor andere clubs te kunnen te zijn.
Laaiend enthousiast
De uitstraling van de Monskey Leagues is professioneel, de organisatie erachter ademt dezelfde professionaliteit uit, getuige de aanhoudend positieve feedback van ouders. ,,Het is heel simpel; de juiste mensen bij elkaar, maken de mooiste dingen”, geeft Salman een gedeelte van het geheim prijs.
,,Het klinkt misschien wat gek, maar het idee ontstond onder de douche. Eigenlijk ben ik gelijk daarna aan de slag gegaan om een interne competitie op poten te zetten. Ik heb het dezelfde avond aan een paar mensen binnen SJC verteld en die waren direct laaiend enthousiast. De kinderen speelden nog onderlinge wedstrijdjes tegen elkaar, maar als je tien keer tegen dezelfde hebt gespeeld, is daar de lol op een gegeven moment wel vanaf.”
De hoofdsponsor van de jeugd werd gevraagd om z’n naam te verbinden aan de nieuwe competitie en stemde in. Samen met Monskey en De Lange Sport werden er hesjes geregeld voor de jeugdspelers, zodat het visueel gelijk duidelijk is van welk team je bent. ,,We zijn het daarna in verschillende categorieën gaan indelen”, legt Salman verder uit.
,,JO8, JO9 en JO10 spelen in de Kids League, daarboven heb je de Pupils League voor JO- en MO11 en 12. Voor JO13, MO13, JO14, JO15 en MO15 is je de Youth League in het leven geroepen. Die komen op zaterdag in de middag in actie, de jongste kinderen in de ochtend.”
,,Mijn kinderen delen de uitslagen met hun vriendjes en vriendinnetjes via Instagram.”
Daarna zijn de groepjes kinderen onderverdeeld in clubs als Chelsea of Red Bull Leipzig, clubs die nu furore maken in Europa. ,,Ik heb thuis aan mijn jongste dochter gevraagd welke voetbalclubs haar het meeste aanspreken uit verschillende landen. Zij volgt echt alles. Met die filosofie zijn we het verder gaan indelen. Eventueel kunnen we ervoor kiezen om kinderen een transfer te laten maken. Hoe tof klinkt het dat je van Atletico Madrid naar Barcelona bent gegaan?”
Lerend effect
In elke competitie zitten drie teams die twee keer tegen elkaar spelen. Elke week is ook een team vrij. ,,Dat hebben we gedaan zodat wanneer kinderen zich afmelden, er uit een ander team een kind het lege plekje kan vervangen. Via een afmeldknop op de website is dat heel eenvoudig te regelen en komt dat direct bij de coördinator bij de desbetreffende league terecht. De ouders zijn blij dat we het zo doordacht hebben en dat het niet meer via onderlinge whatsappberichtjes geregeld hoeft te worden.”
Elke league is ook weer onderverdeeld in verschillende klasses. Op die manier spelen kinderen tegen clubgenoten die even ver zijn in voetbalontwikkeling. ,,We proberen te borgen dat ieder team even sterk is. We willen daarmee een lerend effect creëren. De teams zijn dus wat door elkaar gehusseld. Al blijf je wel gewoon op je plek staan. Een doelman staat nu niet ineens in de spits. Deze opzet biedt interne scouting de ideale kans om de kinderen aan het werk te zien. Zij leggen dit ook weer bij de trainers neer.”
Het idee blijkt aan te slaan in Noordwijk. Ruim dertig vrijwillige ouders maken zich inmiddels sterk voor de interne competitie als coronacoördinator. ,,Ik hoef geen mensen te vragen. Het regelt zichzelf.” Ook de kinderen reageren razend enthousiast. ,,Ik merk het thuis. Mijn kinderen delen de uitslagen met hun vriendjes en vriendinnetjes via Instagram en op school hebben ze het er met elkaar over.”
Drie keer in de week
Inmiddels hebben andere clubs bij SJC aangeklopt om te kijken of een identiek verhaal ook op hun eigen club kan worden geïmplementeerd. ,,Dat is een mooi compliment. Ze vragen vooral hoe ze zoiets optuigen, zoals wij dit hebben gedaan. Clubs stoeien vooral met vrijwilligers. Ze proberen de kinderen via onderlinge wedstrijdjes aan het voetballen te houden. Bij ons trainen alle kinderen drie keer in de week onder andere onder leiding van Play2Improve. Op zaterdag spelen ze wedstrijdjes. De jeugd blijft lekker bezig. Daar door je het voor.”
Foto: Johanna Wever
Lees ook: Plan B gepubliceerd door de KNVB: spoorboekje voor het amateurvoetbal
Sorry, mogen we nog even jouw aandacht?
Ook Voetbal in de Bollenstreek wordt keihard getroffen door de coronacrisis. De inkomsten zijn zwaar gedaald, terwijl we wel doorgaan met schrijven. We gaan geen geld vragen voor artikelen. Maar wil je ons toch op een bepaalde manier steunen? Dat kan.
Thanks!